مدرسه هوشمند
تعریف مدرسه هوشمند:
تعریف مفهومی: مدرسه هوشمند مدرسه ای است که جهت ایجاد محیط یاددهی- یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموزان پژوهنده طراحی شده است.
مدرسه هوشمند مدرسه فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه می باشد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است.
اهداف مدرسه هوشمند:
۱- رشد همه جانبه دانش آموزان” ذهنی، جسمی، عاطفی، روانی“
۲- ارتقاء توانایی ها و قابلیت های فردی
۳- تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فناوری
۴- افزایش مشارکت مردمی
۵- راهبردها و خط مشی های نوین
۶- تاکید بر مهارت های فکر کردن
۷- فراهم کردن فرصت های همکاری افراد جامعه با مدرسه
۲-۷ کامپیوتر
دستگاهی است الکترونیکی که با قبول داده ها و پردازش بر روی آن اطلاعات مورد نظر را به ما می دهد.
مدتی در فارسی به کامپیوتر «مغز الکترونیکی» می گفتند. بعد ازورود این دستگاه به ایران در اوایل دهه ۱۳۴۰ نام کامپیوتر به کار رفت. واژه رایانهدر دو دهه اخیر رایج شده و به تدریج جای کامپیوتر را می گیرد. واژه رایانه پارسی است و از فعل پارسی رایاندن به معنی سامان دادن و مرتب کردن آمده. معنی واژگانی رایانه می شود ابزار دسته بندی و ساماندهی.
۲-۷-۱ آموزش به کمک کامپیوتر
گیج وبرلاینر (۱۹۸۴)،فواید آموزش به کمک کامپیوتر را به شرح زیر بر شمرده اند:
اطلاعات مربوط به پاسخهای فرد فرد دانش آموزان در کامپیوتر ذخیره می شوند و از لحاظ آماری تحلیل می گردند، و بلافاصله در پایان کار در اختیار معلم گذاشته می شوند.
اطلاعات مربوط به گروههای دانش آموزان نیز به نحو بالا قابل استفاده هستند .
با استفاده از یک کامپیوتر و پایانه های متعددی که در فاصله های دور و نزدیک از آن قرار داده می شوند، می توان به آموزش هزاران دانش آموز اقدام کرد.
اطلاعات مربوط به تاخیر در پاسخ دادن دانش آموزان را جمع آوری می کند . این اطلاعات به ما می گویند که فاصله زمانی بین ارائه هر مطلب و پاسخ دادن دانش آموز چقدر بوده است.
با استفاده از گوشی وتلویزیون،امکان ارائه مطالب به یادگیرنده به صورت دیداری (یعنی با شکل، تصویر، طرح، نمودار، و فیلم)و شنیداری (تلفظ کلمات یا جملات ، و پخش آهنگ) میسر است.
۲-۷-۲نتایج پژوهش های مربوط به روش آموزش با کمک کامپیوتر
پژوهشهای انجام شده درباره اثربخشی روش آموزش به کمک کامپیوتر نشان داده اند که اگر برنامه هایی که به خورد کامپیوتر داده می شوند درست تهیه گردند و بر اصول روانشناسی یادگیری استوار باشند به پیشرفت دانش آموزان کمک زیادی می کنند. ارمرود (۱۹۹۵) نیز با اشاره به یافته های پژوهشی مربوط به روش آموزش به کمک کامپیوتر گفته است این روش هم پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان را افزایش می دهد و هم در آنان نگرش مثبت تری نسبت به فعالیتهای آموزشگاهی ایجاد می کند.
باید توجه داشت که رسانه های آموزشی به خودی خود در افزایش یادگیری دانش آموزان و دانشجویان تاثیری ندارند، و اگرپژوهشها نشان می دهند که آموزش به کمک کامپیوتر یا سایر رسانه های آموزشی از آموزش با روشهای سنتی اثربخش تر بوده، دلیلش آن است که روشها و اصول به کار رفته در آموزش به کمک رسانه ها روشها و اصول بهتری بوده اند. در واقع استفاده از رسانه های آموزشی، به قول گلیزر و کولی (۱۹۷۳)،باید” به صورتی انجام گیرد که آنچه را روانشناسان درباره یادگیری آموخته اند در اختیار مدارس قرار دهد” .
بایلر و اسنومن (۱۹۹۳) در رابطه با استفاده از کامپیوتر در آموزش هشدار داده و گفته اند، آموزش موفقیت آمیزبه توانایی یک معلم زنده در ایجاد یک فضای احساسی وابسته است؛ یعنی معلمی که ایجاد علاقه کند، انتظار بیافریند، هیجان برانگیزد، کنش و واکنش های دانش آموزان را هدایت نماید، و ارتباط های کلامی و غیر کلامی آنان را درک کند.بنابراین، ” به همان میزانی که دانش آموزان وقت آموزشگاهی خود را در مقابل صفحات کامپیوتر که از عهده انجام چنین کارهایی بر نمی آید صرف می کنند، به همان نسبت یادگیری کمتر لذت بخش می شودو معلمان کار آموزشی خود را کمتر ارضا کننده می یابند ” .
دیدگاهتان را بنویسید